Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Kim Houmes - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Kim Houmes - WaarBenJij.nu

Vietnam

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim Houmes

27 Februari 2014 | Vietnam, Hanoi

Het laatste verslag alweer en ditmaal vanuit Vietnam. We vlogen van Kuala Lumpur naar Ho Chi Min, nadat we onze vlucht door een stommigheid hadden gemist. Na een nachtje op het airport te hebben doorgebracht kunnen we de volgende ochtend richting Ho Chi Min. Het leuke is dat Desiree en ik elkaar kennen van onze studietijd in Frankrijk, en het toeval wil dat een paar van onze Franse klasgenootjes in Ho Chi Min wonen. We hebben hen gecontact en verblijven daar een paar dagen. Super leuk om hun weer te zien en ze brengen ons natuurlijk naar de leuke plekken van de stad, ondanks dat we tijd te kort hebben voor zo’n grote stad met 12 miljoen inwoners. Daarbij kom ook nog dat ze toevallig een mega groot- en tof huis hebben, dus superfijn dat we bij hen mogen verblijven! We eten de eerste echte verse (dus niet gefrituurd) Vietnamese springrolls. Lekker! Daarna lekker wat relaxen bij een residence met zwembad en ’s avonds gaan we de stad in naar een club met mooi dakterras inclusief top uitzicht over de stad.

De volgende dag verkennen we de buurt en gaan we naar het War Museum. Dit museum laat met name zien welke schade is aangericht gedurende de oorlog in de jaren ’60 door de Amerikanen. Wauw, dit museum heeft me enorm gegrepen, wat heftig is dat geweest zeg. De beelden worden rauw en hard weergegeven door middel van foto’s, citaten en verhalen. Ik zou me als Amerikaan behoorlijk ongemakkelijk voelen in het museum... Daarna gaan we naar het backpackersgedeelte van Ho Chi Min, beregezellig! Dees en ik gaan lekker uit eten, laten onze nageltjes doen en nemen wat borrels!

Vervolgens vertrekken we vanuit Ho Chi Min met de bus naar Mui Ne. Die bus, wat een ervaring en wat hebben we gelachen! Het ritje is maar 5 uurtjes en het is in de ochtend, maar we krijgen wel een slaapbus! Zo leuk is dat, je kunt zitten en languit liggen, bovenin of onderin. Er is zelfs Wifi aan boord en het is comfortabel reizen. En dat voor maar 6 dollar p.p. In Mui Ne hebben we een gezellige guesthouse met klein zwembadje vlak aan het strand. Mui Ne is een leuk, niet te groot stadje, en ook het kitesurf-paradijs van Vietnam. We besluiten om eens lekker Westers te eten, oftwel Italiaans. Heerlijk, we vergissen ons even in de prijs van de wijn en blijken achteraf 12 euro per glas te hebben betaald. Oeps! Haha, maar hij was wel erggg lekker! De volgende dag huren we een scootertje en gaan we op pad naar de White Sanddunes. Supergaaf was dat zeg! Dat is een soort woestijn op een plek waar je het niet verwacht. Prachtig! We hebben topweer en maken er prachtige foto’s. Diezelfde avond, of eigenlijk nacht, vertrekken we rond 2 uur met de nachtbus naar Nha Trang. Rond half 7 komen we daar aan en ik heb alleen het eerste half uurtje van de reis meegemaakt en de rest lekker geslapen. Grappig is dat, je vertrekt in de ene stad en wordt wakker in de andere stad.

Nha Trang is behoorlijk toeristisch en heeft een prima strand. We hebben hier een dagtour geboekt om met de boot een aantal eilanden te bezoeken. Met een soort discoboot, we stoppen op het eerste eiland, vervolgens een watersporteilandje, een viseilandje en lunchen op de boot. Daarna komt het pas echt los, er wordt een drijvende bar in het water gecreëerd, en degene die in het water springen krijgen gratis drank. Wat een giller, en Dees en ik liggen er natuurlijk al snel in! Bij terugkomst gaat de bemanning muzikaal aan de slag en de gids kent van alle nationaliteiten, tot aan het Fins en Nederlands toe, het liedje van Vader Jacob uit zijn hoofd. Fijne karaoke, wat hebben we gelachen.

Vervolgens nemen we de nachtbus van ongeveer 12 uur naar Hoi An, de leukste stad van Vietnam voor zover wij dat kunnen beoordelen. Daarbij komt ook nog eens dat we een superfijn hotel hebben. We hebben besloten om niet meer naar Hue te gaan zodat we langer in Hoi An en Hanoi kunnen blijven. Achteraf blijkt het een goede keus als we verhalen van anderen horen. Terug naar Hoi An, wat een schattig stadje! De huizen/gebouwen mogen niet hoger zijn dan de palmbomen en dat zorgt er mede voor dat het oogt als een kleine stad. Supergezellige straatjes, met veel eten, cultuur en een oud historisch centrum waar ook een rivier stroomt. ’s Avonds is het helemaal top, overal hangen lampionnetjes en dat zorgt voor een super gezellig sfeertje. Ons hotel is precies gesitueerd tussen het oude centrum en het strand in. We zijn allebei super strandliefhebbers, dus daar zijn we dan ook veel te vinden. We doen hier alles op de fiets, te leuk! Op de fiets door de sawa’s naar het strand. We ontmoeten een leuk Argentijns meisje op strand, waarmee we ’s avonds afspreken om te eten. Zij neemt nog een leuk Engels meisje mee en zo hebben we een gezellige avond!

De volgende dag hebben we een excursie gepland, we gaan met de bus naar My Son. Dat is een Hindoestaanse tempel die ook gedurende de oorlog erg beschadigd is geraakt door de bommen. We hebben een leuke gids die veel vertelt en ik raak steeds meer geïnteresseerd in de oorlog die heeft plaatsgevonden. Op de terugweg gaan we halverwege verder met de boot waar we ook lunchen. We bezoeken nog een klein vissersdorpje waar we zien hoe de houten boten worden gemaakt. Hoi An staat bekend om de kleding die je op maat kunt laten maken. Ik laat me verleiden en koop een prachtige jurk voor een sjieke gelegenheid! Ja, we genieten op en top van Hoi An, alles is er leuk! De laatste dag genieten we erg van het mooie weer, wetende dat onze volgende stop behoorlijk wat graden kouder zal zijn.

We vliegen van Danang (vlakbij Hoi An) naar Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. Hanoi is een grote, drukke stad en we hebben een hotelletje in Old Quarter. De leuke, drukke wijk waar toeristen graag komen. Het hotelletje blijkt echt vreselijk te zijn en we zijn blij dat we er maar 1 nacht verblijven! We boeken onze tour voor Halong Bay voor de volgende dag en struinen verder lekker door de straatjes van Old Quarter. Het is voor mijn gevoel echt superkoud, ja, na 3 maanden is het erg wennen om in 15-20 graden rond te lopen. En, mijn voeten waren het ook niet meer gewend om op dichte schoenen te moeten lopen na 3 maanden van slippers dragen!

Dan, Halong Bay, we hebben een boottrip van 2 nachten en 3 dagen. Halong Bay is een natuurgebied waarbij meer dan 3000 eilandjes zijn ontstaan van kalksteen. Het lijkt oneindig en het is prachtig om er tussendoor te varen. Op de boot zitten we met z´n 12en, het is een superleuke boot, je kunt binnen zitten, een zonnedek en beneden de slaapkamers. Alles ziet er tip top uit, en zeker gezien ons laatste hotel, gaan we er enorm op vooruit! Er is 7 man aan personeel mee op de boot en hier is het eten ook echt voortreffelijk, heerlijk! De seafood liefhebber kan hier zijn lol op! We hebben mazzel dat het eerste dagje op de boot behoorlijk zonnig is. We stoppen op een wat groter eiland om te hiken voor een mooi uitzicht en vervolgens gaan we kayakken bij zonsondergang. Hartstikke leuk! Later hebben we een kookworkshop springrolls maken, jammie! De volgende dag weer vroeg op om grotten te bekijken en onze boottocht te vervolgen richting Cat Ba island. Hier fietsen we over het eiland door een leuk klein dorpje en gaan we vervolgens via een klimtocht naar een mooi uitzichtpunt. Op Cat Ba island hebben we een hotel, wat echt prima is. De volgende dag staat in het teken van reizen. 4 uur op de boot, en vervolgens 4 uur in de auto.

We hebben een hotel geboekt, maar ze hebben problemen met stankoverlast, en sturen ons naar een ander hotel. Het hotel voor de laatste dagen is heerlijk luxe, fijn om zo de reis af te sluiten! De laatste dag in Hanoi worden we door de stad gefietst als rondleiding, maken we zelf ook een behoorlijke stadswandeling van een paar uur, bezoek we de Temple of Literature, hebben we een top spa-bezoekje en sluiten we de dag af met Water Puppetry theatre. Erg komisch en leuk, een Vietnamees theater, met poppen in het water, muziek, instrumenten en zang.

Ja, en dan zit de reis van bijna 3,5 maand er ineens op. Gek, en ga dan ook met een dubbel gevoel terug naar huis. Enerzijds heb ik de smaak te pakken en vind ik het reizen echt super, anderzijds heb ik enorm veel zin om iedereen weer te zien! Het zal weer even wennen zijn in Nederland! En nu begint de zoektocht naar een mooie HR-baan natuurlijk. Maar deze super reiservaring zit mooi in mijn rugzakje en daar ga ik nog lang van genieten. Superleuk dat je weer de moeite hebt genomen om mijn blogje te lezen en hopelijk zien we elkaar snel weer live!
Liefs Kim.

• 27 Februari 2014 - 22:56

Ina:

Jeetje Kim, wat heb je super veel gezien en genoten.
    Blij dat we je binnenkort weer gaan zien, er is een uitnodiging voor een High Tea naar je onderweg.
    xXx

• 28 Februari 2014 - 21:23

Lian:

Wat een avontuur! Erg leuk om te lezen.

• 03 Maart 2014 - 08:31

Ronald:

Schitterende verhalen, prachtig avontuur en een zeer mooie ervaring rijker. geniet ervan.

• 03 Maart 2014 - 10:15

Marc:

Kom je nog foto's laten zien bij Ontop? Of heb je geen foto's gemaakt? hahahaha! Ik denk eerder te veel dan te weinig :)

• 19 Maart 2014 - 20:49

Frans:

Ik dacht effe snel bij te kunnen lezen, maar ondertussen zit ik alweer een uur achter de computer...
    ZO leuk en interessant wat je allemaal hebt mogen ervaren! Maar ook blij dat je weer thuis bent hihi :):)

Hopelijk tot heeeeeeel erg gauw!