Indonesie - Reisverslag uit Balikpapan, Indonesië van Kim Houmes - WaarBenJij.nu Indonesie - Reisverslag uit Balikpapan, Indonesië van Kim Houmes - WaarBenJij.nu

Indonesie

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim Houmes

01 Februari 2014 | Indonesië, Balikpapan

Het reizen gaat echt beginnen! Super! We beginnen onze reis per auto en rijden via Banjarmasin en Kadangan naar Loksado. Via Amerikaanse vrienden van Hans en Rietje heb ik Anne-May leren kennen. Zij is getrouwd met Dedy, die uit Loksado komt, ze vertelt gelijk dat wij gerust bij Dedy’s ouders kunnen slapen. Superleuk idee, de autoreis was al mooi, heel veel groen, bergachtig, en echt het binnenland in. De ouders van Dedy zijn superaardig en gastvrij, het communiceren gaat vrij lastig, zij spreken geen woord Engels en dus proberen we zo goed mogelijk Indonesisch te spreken! We slapen er 2 nachten op een matrasje op de grond, tezamen met de badkamer is het echt even back to basic! We gaan met 2 ojeks (scooter met chauffeur) naar de Hariati watervallen en de Air Terjun (hot springs), erg mooi! De ritjes er naar toe zijn alleen al een avontuur, op smalle padjes, we rijden redelijk hard, het lijkt of we in de achtbaan zitten! Ik ga zelfs nog een keer onderuit, maar de schade valt mee.

De volgende dag gaan we naar Kadangan waar we een busreis starten van 16 uur. Een omschrijving van de bus… Oud, warm en vol en we rijden soms echt superhard! Het is maar goed dat we ’s nachts rijden, en ik niet alles even scherp mee krijg. Mede ook door wegdek wat niet geweldig is en de vele heuvels. Eenmaal aangekomen in Balikpapan hebben we ook via Hans en Rietje een adres van een Nederlander die in middels al 30 jaar in Balikpapan woont, doorgekregen met een reisbureau. Daar gaan we naar toe en regelen we van alles. We voelen ons beide erg thuis in Balikpapan. Is een meer ontwikkelde stad van bijv. Palangkaraya. Balikpapan is een stad aan de kust, waar veel olieraffinaderijen zijn gevestigd en ook veel expats en ook wat toeristen zijn. In ons hotel kunnen we zelfs Ajax – PSV kijken! We gaan naar de bioscoop voor 2 euro per kaartje, shoppen, lekker eten, zwemmen.

De volgende stop is Derawan. Dit is een eilandengroep die in het noordoosten van Borneo ligt. We vliegen van Balikpapan naar Berau. Daar worden we opgehaald en moeten we nog 2 uurtjes met de auto en een goed half uur met de speedboot. Derawan is een eiland waar geen auto’s rijden, ze gewend zijn aan toeristen, die er overigens nu niet zijn, want Januari is de slechtste maand om hier te zijn in verband met evt. onrustig weer. In ongeveer 30-45 minuten ben je het eiland rondgelopen. De homestay waar we slapen is een houten huisje op palen in het water met een klein verandaatje, zo schattig! We kijken uit op super helder water, waarbij de grote en kleine schildpadden onder het huisje zwemmen. Wat een prachtig gezicht! We snorkelen hier, zien mooie vissen, koraal en zwemmen met de schildpadden, super gaaf! Het weer was inderdaad niet alleen maar zonnig, maar dat mocht niet baten.

We vliegen weer terug naar Balikpapan, waar we nog een lang weekend verblijven. We hebben een dagje excursies gepland. We gaan eerst naar een krokodillenfarm, waar ze er super veel van hebben. Volgens mij niet even verantwoord, maar ik weet er te weinig van om dat met zekerheid te kunnen zeggen. Ook zijn er hier aapjes en twee olifanten. Daarna gaan we naar het strand en vervolgens lunchen we. We vervolgen de trip naar de voedertijd van de honingberen, superleuk om te zien. 6 honingberen die hier worden opgevangen. Daarna zien we hoe op ambachtelijke wijze bakstenen worden gemaakt. Ze maken er 1000 per dag, met de hand, ja mooi om te zien. We gaan nog langs een mooi resort, wat vrienden zijn van de reisleiding, waar we een kopje thee drinken. Daarna nog een souvenirmarktje en we eindigen met de heritage houses van Pertamina. Pertamina is zeg maar de Shell van Indonesie.

We vliegen van Balikpapan naar Jakarta. Ik was voorbereid op het feit dat Jakarta geen leuke stad was, dat werd voor mij bevestigd. Je kunt er wel shoppen wat je wilt, op iedere hoek van de straat zit wel een mall. Nee, Jakarta is niets voor mij. Daarbij moeten Boy en ik helaas ook weer afscheid nemen van elkaar. Ik spendeer 2 dagen alleen in Jakarta, door middel van museumbezoeken, massages en shoppen.

Op zondag 2 februari vlieg ik van Jakarta naar Kuala Lumpur waar Desiree, mijn vriendin uit Rotterdam, die ik ken vanuit de studie in Frankrijk, en ik ongeveer gelijktijdig zullen landen!

Liefs Kim.

• 13 Februari 2014 - 23:21

Lian:

Hoi Kim,
    Wat leuk om weer wat van je te lezen. En wat een prachtig vervolg van je reis! Heel bijzonder.
    Groetjes, Lian