Aankomst :) - Reisverslag uit Palangkaraya, Indonesië van Kim Houmes - WaarBenJij.nu Aankomst :) - Reisverslag uit Palangkaraya, Indonesië van Kim Houmes - WaarBenJij.nu

Aankomst :)

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim Houmes

24 November 2013 | Indonesië, Palangkaraya

Selamat siang! Ik ben er! Ik was bijna vergeten wat een heerlijk en mooi land Indonesie is. Naya, niet vergeten, maar nu ik hier weer ben weet ik zeker dat ik deze mooie reis nergens anders had willen beginnen.

Na een behoorlijk lange vlieg reis, waarin ik (ik had niet zo moeten opscheppen over het feit dat ik altijd en overal kan slapen) amper heb geslapen, was ik erg blij dat Hans en Rietje mij stonden op te wachten op het vliegveld op Kalimantan. Gedurende die vliegreis, na het daadwerkelijk realiseren dat ik alleen was, te weinig slaap had en ongeveer 5 uur van 23.00 tot 04.00 uur ’s nachts op het doodstille vliegveld van Jakarta moest overnachten, dacht ik heel even, waar ben ik ook al weer aan begonnen?! Na het arriveren op de Bukit Raya Guesthouse, was ik deze gedachte alweer snel vergeten. De guesthouse is echt erg schattig en gezellig. Er zijn 5 kamers die allen in een rondje uitkijken op de mooie groene binnenplaats, een boomhut met een hangmat, een klein zwembadje om heerlijk in af te koelen, en overal is wel een gezellig zitje. Als je binnenkomt in de guesthouse, schoentjes/slippers uit en kom je gelijk in de centrale ruimte, half binnen half buiten is dat. Hier wordt gezamenlijk gegeten met een half open keuken erbij. Boven deze ruimte wonen Hans en Rietje en ook het huis van mede-eigenaar Thomas staat hier, evenals die van de mede Indonesische eigenaar. Het is er echt enorm rustig, heerlijk. De gasten die hier komen zijn tot op heden heel divers, Zwitsers, Canadees, Nederlands en Engels bijv.

Op de dag van aankomst, half 8 ’s morgens lokale tijd, wil ik proberen gelijk in het ritme te komen, dus dat betekende niet gelijk gaan slapen, hoe graag ik het ook wilde. Rietje nam de 2 Zwitserse dames en mij gelijk mee naar de Pasar Malam (markt). Ik hou van marktjes, dus dat was gelijk een mooi begin. Al die mooie producten, groente, fruit, vlees en natuurlijk specerijen. Super leuk! ’s Middags ben ik met het Canadese stel naar de oerang oetang opvang gegaan. Hier worden oerang oetangs opgevangen die wees zijn, zijn mishandeld of bij mensen hebben gewoond. Het zijn vaak oerang oetangs met probleemgedrag of mensengedrag, wat niet hoort. Hier zitten ze nog samen in kooien en wordt alles voor ze geregeld. Gedragen ze zich hier meer oerang oetang, worden ze op een eiland gezet, waarbij ze veel vrijheid hebben. Het enige waar ze nog in ondersteund worden is dat ze op vaste tijden eten krijgen. Zodra dit ook goed verloopt en ze eigenlijk weer echte oerang oetangs zijn, worden ze vrijgelaten in het regenwoud. Ik blijf het prachtige dieren vinden na onze eerste oerang oetang ervaring 3 jaar geleden op Sumatra.

De volgende dag ga ik weer met de 2 Zwitserse dames op pad, een boottocht naar het eiland waar de oerang oetangs te eten krijgen. 2 uur heen 2 uur terug, en we zitten om 8 uur in de boot. Eenmaal aangekomen, en inmiddels een houten kont gekregen van het houten plankje op de boot waar ik op zat, wordt gezegd dat ze al te eten hebben gehad. Voor 200.000 (nog geen 20 euro delen met zn drieen ) Rupia kunnen we naar een plek 2 uur verder, waar ze ’s middags eten krijgen. We geven aan dat we dat niet willen omdat we dan ook weer 4 uur terug moeten. Voor 100.000 Rupia dan?! Nee, wat ons betreft niet. De Indonesische bestuurder geeft er geen gehoor aan, en wil ons toch erg graag laten zien waar we voor gekomen zijn. 2 uur later, eenmaal aangekomen, horen we dat alle oerang oetangs van het eiland zijn vrijgelaten! Wauw, super goed voor de oerang oetangs natuurlijk, voor ons wel ergg jammer! Uiteindelijk hebben we van 8 uur ’s morgens tot 4 uur ’s middags op een boot gezeten, helaas zonder oerang oetangs, maar het was wel een hele mooie toch qua natuur!

Wat betreft het eten wil ik hier echt nooit meer weg! Ik heb ontbeten met nasi kunig en als ik wil kan ik ook ‘Westers’ ontbijten. Hans en Rietje en Mama Robert zorgen erg goed voor hun gasten! We hebben tjap tjoi met heerlijke kaneelkip gegeten, gado gado (mijn favoriet!) en soto banjar. Om nog maar niet over het fruit te beginnen! Ook veel fruitsoorten waar ik de naam niet meer van weet, overheerlijk, papaya, watermeloen, bananen, mangoustine, genieten!

Wat betreft het slapen, was de eerste nacht echt even wennen! Ik had nog geen klamboe opgehangen, dus behoorlijk wat muggenbulten rijker de volgende dag en ik moest erg wennen aan de geluiden, van dieren, de moskee rond half 5 ’s morgens etc. De afgelopen 2 nachten heb ik heerlijk geslapen en ik moet zeggen, ik zit ook echt al in het goede ritme. Overdag is het tussen de 30 en 35 graden en ’s nachts is het rond de 25 graden.

Na de eerste twee dagen van acclimatiseren heb ik gisteren ook met Rietje gesproken over wat ik allemaal voor ze kan betekenen. Voorlopig kan ik vooruit met promotie van de guesthouse via verschillende websites, bijwerken en aanmaken, etc. en ik help iedere dag in de guesthouse met kleine dingen als afwas, tafel dekken, opruimen, fruit snijden, boodschappen doen en meer van zulke huishoudelijke klussen.

Nou ik ga maar eens afronden, ik kan blijven schrijven en zal vast nog veel vergeten zijn, maar voor het eerste verslagje vind ik het wel even prima zo! Bedankt nogmaals voor alle lieve berichtjes en telefoontjes, zo fijn om te weten dat er aan me gedacht wordt. Hoe is het daar in Nederland?! Eerste sneeuw al gevallen zag ik op Facebook voorbij komen?! Liefs en tot snel, Kim.

  • 24 November 2013 - 08:54

    Femke:

    Wat super cool om te lezen wat je nu al allemaal gedaan hebt Kimmerd. Je zit er amper 3 dagen! Ben blij dat het goed gaat en dat je het naar je zin hebt. Dat beloofd nog wat de komende maanden. Leuk dat je met de promotie van het guesthouse aan de slag mag. Echt iets voor jou!
    Hier gaat alles prima. Echt sneeuwen heeft het hier nog niet gedaan maar het is wel al erg koud aan er worden. En het is hier zeker geen 30-35 graden

  • 24 November 2013 - 09:06

    Femke (deel 2):

    Vervolg... (op de één of andere manier was m'n tekst ineens weg)

    Geniet maar lekker daar van al het moois en lekkers. Terwijl jij in tropische temperaturen zit zullen wij ons druk gaan maken over winterjassen, pantoffels, warme truien e.d. weer van de zolder te gaan plukken!

    Dikke X en veel liefs Fem

  • 24 November 2013 - 21:46

    Inge:

    Behoorlijk goed begin zo te lezen!!! Fijn dat je goed bent aangekomen en zo warm bent ontvangen. Geniet ervan xx

  • 25 November 2013 - 08:49

    Lian:

    Hoi Kim,
    Fijn dat je een goede reis hebt gehad en veilig bent aangekomen. Erg leuk om je verslag te lezen. Wat heb je al lekker veel ondernomen. Door je mooie beschrijving zie ik het helemaal voor me. Enjoy, en de groetjes aan Hans en Rietje.

  • 25 November 2013 - 11:09

    Jiska:

    Hoihoi,

    Fijn dat je goed bent aangekomen en zo te zien heb je meteen genoeg te doen en te zien. Dat lijkt me prettig, zo gaat de tijd snel en is het makkelijk om te genieten.
    Heel veel plezier nog, maar er een mooie en onvergetelijke tijd van!

    Kus Maarten, Jiska en Saar

  • 25 November 2013 - 11:27

    Kirsten:

    Kimmie fijn om te horen dat je goed bent aangekomen en dat je al gelijk in het avontuur gesprongen bent. Heelerg leuk om over je eerste belevenissen te lezen het klinkt nu al geweldig! Geniet van alles en ik kijk uit naar je volgende verhaaltje. Dikke kus Kirs

  • 25 November 2013 - 14:31

    Ria De Visser:

    Heerlijk om te horen dat je veilig bent aangekomen en het zo naar je zin hebt! Liefs Ria x

  • 27 November 2013 - 20:40

    Fransgall:

    Heey Kim!!
    Fijn te lezen dat je veilig en wel bent aangekomen op je bestemming :).
    Wat heb je een hoop leuke avonturen achter de rug, in de korte tijd dat je er bent en wat ben je alweer verwend met lekker eten.

    Geniet ervan en we lezen in je volgende blog weer wat voor moois je hebt meegemaakt.

    Knuffels,
    Fransgall

  • 29 November 2013 - 18:34

    Huib En Tanja:

    Wat een leuk verslag Kim. Als we het zo inschatten ga je heel veel genieten.
    Liefs Huib en Tanja

  • 29 November 2013 - 18:41

    Connie 2:

    Hey Kim....fijn dat je na zo'n lange reis goed bent aangekomen en inmiddels al ruim een week te pakken hebt. Je bent gelijk goed ingeburgerd daar geloof ik :)
    Heel veel plezier met alles wat er op je pad komt.

    Liefs Connie 2

  • 02 December 2013 - 13:57

    Judy:

    Hee Kimster!:D

    Goed om te lezen dat je goed bent aangekomen en dat je leuke eerste dagen hebt gehad! Heel veel plezier en succes daar nog verder en ik ben benieuwd naar je volgende update!

    xxx

  • 02 December 2013 - 16:15

    Eileen:

    Hee Kim!

    Leuk om te lezen! #jaloers. Fijn dat je zo goed ontvangen bent! Hangt de klamboe wel inmiddels? Ik ben nog niet ontslagen dus kan helaas nog niet langskomen ;), anders zou ik het zo doen. Is je takenpakket inmiddels al wat uitgebreid?

    Vandaag hoorde ik bij de lunch dat ze deze week sneeuw verwachten in Nederland, dus zal straks is mijn handschoenen gaan zoeken... Wat het weer betreft mis je niet veel.

    Benieuwd naar het volgende verhaal!

    X

  • 12 December 2013 - 13:15

    Marleen:

    Hey Kim, wat een superleuk verslag, en wat heb je in de eerste dagen al leuke dingen gedaan, en dan dat eten heerlijk krijg er trek van !

    Ik ben erg benieuwd naar je volgende verslag.

    Liefs, Marleen

  • 12 December 2013 - 15:04

    Pieter:

    Hallooo kim,

    ik heb het niet helemaal gelezen hoor haha, te lang voor mij hahaha

    Eej veeej plezier!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim Houmes

Actief sinds 14 Nov. 2013
Verslag gelezen: 514
Totaal aantal bezoekers 32772

Voorgaande reizen:

19 November 2013 - 21 Maart 2014

The Asian Dream

Landen bezocht: